+31 (0)33 – 202 25 63 carriere@houseofnow.nl

We lezen alles over de burn-out, maar ook het tegenovergestelde bestaat; de bore-out. Iedereen heeft wel eens last van een dipje op het werk. Het is allemaal niet meer zo boeiend en eerlijk is eerlijk: De verveling steekt soms de kop op.

Weggaan is zeker geen optie want je bent nog niet uitgekeken op je baan. Je hebt immers leuke collega’s en een fijne werksfeer. Maar wat doe je nu met zo’n werkdip? Hoe ga je weer fris naar je eigen werk en dat van anderen kijken?

House of Now heeft een paar tips. Laten we duidelijk zijn, het tij willen keren ten aanzien van de verveling begint bij jezelf. Het is tijd om een proactief jasje aan te trekken en met een leidinggevende het gesprek aan te gaan. Het begint met kansdenken.

Het behouden van het bestaande aan de ene kant, en jezelf heruitvinden aan de andere kant. Niet iedereen weet hoe dat werkt -dat realiseren we ons- maar het kan nooit kwaad het te proberen. Onderstaand zaken kun je aanpakken in de strijd tegen de werkdip:

  1. Kijk of je een collega kunt begeleiden of coachen. Er is vaak genoeg behoefte aan mensen die anderen helpen hun vaardigheden te verbeteren en als jij de tijd krijgt om die kwaliteit te boosten, tel uit je winst!

  2. Neem eens een ander project of rol aan, je bent geen one-track-pony. In de hoefjes en kijk waar de kansen liggen om nieuwe dingen te ontwikkelen. We zitten midden in een tijd van transformatie en nieuwe manieren van werken. Kansen te over.

  3. Wissel eens van werkportfolio of leer een andere sector beter kennen. Dat frist enorm op. Kijk eens door de ramen van een andere sector naar je eigen werk, product of dienst.

  4. Durf naar je eigen gedrag en werkstijl te kijken, toets de werkstijlen en werkvormen van collega’s om je te laten inspireren en bepaal hoe je zelf dingen anders zou willen aanpakken.

  5. Organiseer iets met of voor je collega’s. Een team bouw je samen op, zodra je extra plezier op de planning zet, is je verveling snel verdwenen. En houd het ritme van teambinding aan. Pak een rol als aanjager als die van nature bij je past.

  6. Leer een andere vaardigheid of vraag een opleidingsbudget aan en plan een beter of ander carrièrepad binnen de organisatie.

De eerste stap is natuurlijk de moed om nieuwe zaken aan te pakken. Bedenk je dat er nog nooit iemand slechter geworden is van goedbedoeld enthousiasme en pro activiteit.

Interessant artikel?

Deel mij dan op LinkedIn